KGFB – Kötelező gépjármű felelősség biztosítás Ez az a biztosítás ami nélkül egyetlen autó sem hajthat ki a forgalomba Magyarországon. Mint a
Minden, amit tudnod kell a zöldkártyáról

Zöldkártya rendszer
Eredete és célja
A két világháború közötti időben a nemzetközi autós idegenforgalom fellendülése miatt Európa szerte felmerült a gondolat, hogy hogyan lehetne kiterjeszteni külföldre a felelősségbiztosítási garanciákat. Egy olyan rendszert szerettek volna létrehozni, ami megoldja, hogy a közlekedési balesetek károsultjai Európa egyetlen országában se kerüljenek hátrányos helyzetbe, ha a balesetet egy külföldi gépjárművel okozták. Továbbá a Zöldkártya rendszer a más országokba látogató gépjárművek határokon való átjutásának könnyítését is szolgálta. Az ENSZ erre a célra kijelölt munkacsoportja 1949. -ben fogalmazta meg azt az álláspontot, hogy ideje átvenni az 1929 óta működő skandináv rendszer alapjait.
Ez az jelentette, hogy azon országok központi biztosítási szervei, amelyekben kötelező a gépjármű felelősség biztosítás kössenek megállapodásokat, amelyek értelmében a külföldiek okozta károkat a külföldi biztosítók helyett rendezik.
Fentiek értelmében a zöldkártya nem más, mint a magyar kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás külföldre való kiterjesztését igazoló nyomtatvány.
A zöldkártyát maximum a biztosítási fedezet fennállásának utolsó napjáig állítják ki, ez a díjjal rendezett időszak +60 nap. Minimum pedig 15 napra tudjuk igényelni.
Európa országai között a következő megállapodások születtek:
Zöldkártya rendszer tagországai
Alapító országok: Ausztria, Belgium, Franciaország, Hollandia, Nagy-Britannia, Svédország, Svájc és a Német Szövetségi Köztársaság.
Fél éven belül beléptek: Dánia, Norvégia, Finnország és Írország.
A következő években majdnem minden európai ország csatlakozott. Magyarország pedig 1960 óta tagja a rendszernek. Annak ellenére, hogy egy európai szervezetről beszélünk, gazdasági, politikai és idegenforgalmi okok miatt egyes nem európai országok is tagsággal rendelkeznek, mint például Marokkó, Tunézia, Azerbajdzsán és Irán is.
Az egyre fellendülő nemzetközi gépjármű forgalom növekedésével egyes tagországok olyan kiegészítő megállapodásokat kötöttek amelyek kölcsönösen elfogadják a gépjármű forgalmi rendszámtábláját és a megkülönböztető országjelzést. Ezt rendszám egyezménynek is nevezik.
Az alábbi államok csatlakoztak az egyezményhez: Ausztria, Belgium, Cseh Köztársaság, Dánia és Feröer-szigetek, Finnország, Franciaország (Monaco), Görögország, Hollandia, Horvátország, Írország, Izland, Luxemburg, Nagy-Britannia és Észak Írország, Egyesült Királyság (a Channel-szigetek, Gibraltár és Man szigete), Németország, Norvégia, Olaszország (Vatikán és San Marino Köztársaság), Portugália, Spanyolország, Svájc (Liechtenstein), Svédország, Szlovák Köztársaság, Szlovénia.
Amennyiben olyan országba utazunk, amely nem tagja a Zöldkártya rendszernek, akkor az ország határán az ott előírt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést kell megkötni. (másnéven: határbiztosítást) A magyar jogszabály által nyújtott biztosítási védelem elfogadása a helyi hatóságok eseti döntésétől függ.
Hogyan tudunk igényelni?
Vannak biztosítók amelyek automatikusan kiküldik, de általában ezt külön kell igényelnünk attól a biztosítótól ahol a KGFB szerződésünk van. A kiállítása teljesen ingyenes, sőt számos biztosítónál már online el tudjuk intézni az ezzel kapcsolatos tennivalókat (igény benyújtása), tehát az adott biztosító weboldalán biztosan találunk zöldkártya igénylés opciót.
Mit tegyünk külföldi baleset esetén?
A tennivalónk nagyrészt azonos azzal, amit a hazai kárbejelentésnél tenni kell. Az alapvetően is stresszes helyzetet fokozza az idegen nyelv, az eltérő kulturális- és szabálykörnyezet és végezetül a hazajutás megszervezése.
1. FELELŐS
Egyértelműen tisztázzuk azt, hogy ki felelős a balesetért és ezt írjuk is bele a kárbejelentőbe. Amennyiben ez nem sikerül akkor rendőrt kell hívni, mert ha itt elmarad akkor utólag nehéz behajtani.
2. KÁRBEJELENTŐ
Tehát minden esetben ki kell tölteni ez európai baleseti bejelentő lapot (kék-sárga nyomtatvány) mert minden EU-s országban a kárbejelentők ugyan azokat a rovatokat tartalmazzák.
Ez kiváltható az online kárbejelentő applikációval https://ekarbejelento.hu/#/landing .
3. ELLENŐRZÉS
A kitöltés után mindenképpen ellenőrizni kell az adatok helyességét, főleg a rendszám és az alvázszám tekintetében.
4. FOTÓK
Készítsünk fotókat a baleset helyszínéről és a sérült autókról, lehetőleg minden irányból. A rendszámokat ne felejtsük le a képekről.
5. KÜLÖN PROTOKOLL
Amennyiben az autónk lízingelt, vagy kölcsönzött akkor a bérbeadó által előírt baleseti protokollt is végig kell követni, ezekben segítenek az érintett cégek diszpécserközpontjai.
6. FOLYTATÁS
Forgalomképes jármű
Abban az esetben ha autónk forgalom képes marad akkor folytathatjuk tovább utunkat. Ha valamelyik autó alkatrész letörik vagy leesik akkor azt vigyük magunkkal mert a biztosító utólag kérheti ennek bemutatását.
Enyhe sérülés
Amennyiben a haladást akadályozó, de a helyszínen megjavítható sérülések vannak az autón, akkor ezek a javítások elvégezhetőek (pl: defektnél kerékcsere vagy leszakadt lökhárító rögzítése a karosszériához). A szervíztől azonban mindenképpen kérjük el a sérült alkatrészt és a számlát mert ezt a biztosító utólag kérheti.
Mozgásképtelen autó
Nagyobb sérülés esetén autósegélyt kell hívni, ez több módon lehetséges. Garanciális jármű esetén a márkaszervíz hálózata állhat rendelkezésünkre, ha a tulajdonos assistance szerződést kötött akkor annak a diszpécserhálózatát kell keresni, továbbá vannak olyan utasbiztosítások amelyek országúti segélyszolgáltatást is nyújtanak. Ha ezekből semmi nem nem áll rendelkezésünkre akkor elsősorban a baleset helyszínéről kell a kocsit eltávolítani egy olyan helyre ahol várakozhat (parkoló, benzinút), ezután magunknak kell megszervezni autónk hazaszállítását.
7. Tudatosítsuk magunkban, hogy ezt 48 órán belül be kell jelentenünk és semmiféleképpen ne halogassuk, mert ha ezt elmulasszuk akkor a biztosító visszautasíthatja a kárrendezésre való igényünket.
Összegezve
A zöldkártya rendszernek köszönhetően egy egységes európai biztosítási háló jött létre, ami segíti a károsultakat a tagállamok közti különbözőségek által okozott nehézségek leküzdésében.
Mindenféle egyszerűsített megállapodás ellenére erősen ajánlott minden külföldi út előtt a Zöldkártyát kiváltani.
Ha pedig, ne adj’ Isten balesetet szenvedünk vagy okozunk akkor fokozottan figyelnünk kell, hogy a kárbejelentés menetét alaposan betartsuk, ezzel megelőzvén a nemkívánatos fennakadásokat a kárrendezésben.
Hasonló cikkek
Miért köss CASCO biztosítást? Ezt nem kötelező megkötnöd a KGFB-vell ellentétben. Viszont jármű célú hitelfelvétel vagy lízing esetében azonban számítanod kell arra,