Az utóbbi időben egyre többet lehet hallani a magyarországi nyugdíj problémáról. Azt szajkózzák, hogyha nem teszünk félre a saját nyugdíjunkra, akkor semmi
Szülőtartás

Nyugdíjkatasztrófa / Szülőtartás / Generációs összecsapások
Az aktív korú családosokra egyre nagyobb terhet ró a gyerekek iskoláztatása, miközben tartalékolniuk kell később esetleg rászoruló szüleik színvonalas ellátására, a rájuk vonatkozó nyugdíjkorhatár pedig előbb-utóbb nő majd (mint a hasonló gondokkal küzdő nyugat-európai jóléti államokban).
Hogy jutottunk idáig?
Az Európai szinten rohamosan elöregedő társadalom, a magyar fiatalok kivándorlása, a gyermekvállalási kedvük csökkenése, tehát a nyugdíjrendszerünk ingatagságának okozói. A probléma valójában hosszútávú társadalmi folyamatok eredménye. Olyan kérdések halmaza amelyre még nem adtak egyértelmű válaszokat.
Ami sokaknál kiverte a biztosítékot:
„aki a tartásra rászorult szülő szükségleteinek ellátásáról a tartásra köteles gyermek helyett gondoskodik, az indokoltan nyújtott ellátás ellenértékének megtérítését az ellátás nyújtásától számított egyéves jogvesztő határidőn belül követelheti a tartásra kötelezhető gyermektől”.
Egyesek szerint a kormány elismerte, hogy a nyugdíjrendszer bukás előtt áll, és amikor majd ez bekövetkezik, akkor „mindenki tartsa el idős családtagjait”.
Mások finomabban fogalmaznak és úgy értelmezik a törvénymódosítást, hogy magyar állam egyre kevesebb szociális területen kíván „felelősséget vállalni” a polgáraiért.
Nézzük pontosan miről van szó:
2011:
Alaptörvény: „A nagykorú gyermekek kötelesek rászoruló szüleikről gondoskodni.”
A családok védelméről szóló törvény: „A nagykorú gyermeknek külön törvényben foglaltak szerint tartási kötelezettsége áll fenn azon szülőjével szemben, aki magát önhibáján kívül nem képes eltartani.”
2016:
Polgári törvénykönyv: „Rokonaival szemben az jogosult tartásra, aki magát önhibáján kívül nem képes eltartani, és akinek tartásra kötelezhető házastársa, volt házastársa vagy volt élettársa nincs. Érdemtelen a tartásra az a nagykorú, aki a tartásra kötelezettel vagy vele együtt élő hozzátartozójával szemben olyan súlyosan kifogásolható magatartást tanúsít vagy olyan életvitelt folytat, amely miatt tartása a kötelezettől – figyelemmel a jogosult és a kötelezett kapcsolatának jellegére és a kötelezett magatartására is – nem várható el. Ha a szülő a tartási, gondozási és nevelési kötelezettségének eleget tett, a gyermek a vele szemben tanúsított kirívóan súlyos magatartás esetén hivatkozhat a szülő érdemtelenségére. Ha e törvény eltérően nem rendelkezik, nem köteles mást eltartani, aki ezáltal saját szükséges tartását vagy a tartás sorrendjében a jogosultat megelőző személy tartását veszélyeztetné.”
A csavart jogi nyelven megfogalmazott kormányterv valóban azt erősíti meg, hogy állami, egyházi vagy akár magánkézben lévő öregotthonok behajthatják az indokolt költségeket a tartásra már ma is törvényben kötelezett gyermektől (vagy, ha az nem él, akár az unokától).
Utópia:
A szülőtartási viták generációk közötti konfliktusokhoz vezetnek majd, például ha valakinek be kell perelnie a gyermekét, vagy ha valakinek választania kell az apja ellátása és a saját gyermeke iskoláztatása között.
Mielőtt az ördögöt a falra festenénk addig nem szabad átsiklanunk a törvényház olyan kijelentései fölött amelyek kimondják, hogy nem jár a tartás hiába szorul rá a szülő, ha a gyermeke időközben örökbe fogadott egy kiskorút, és csak gyest kap, ezért szülője eltartásának „saját megélhetésének sérelme nélkül már nem tud eleget tenni”. A Kúria pedig kiemelte egy másik döntésben, hogy a szülő az alaptörvény alapján is csak akkor jogosult tartásra, ha rászorul (ha erről a családtagok nem tudnak megegyezni, a bíróság dönt).
Összegezve:
Annak veszélyét, hogy a nyugdíjasaink az út szélén maradnak az állam úgy kívánja enyhíteni, hogy:
Serkenti az öngondoskodást ( Nyugdíjtervezés)
Több közpénzt szán az öreggondozásra. Amelynél a kiugróan magas költséggel járó eseteket (pl: valaki önhibáján kívül nem tudja fizetni ellátása rá eső részét) a szülőtartási kötelezettségből befolyt összegből finanszírozza, ezzel kímélve az államkasszát az átlagtól felfelé eltérő költséggel rendelkező esetek szponzorálásától.
Mi történhet akkor, ha későn ébredsz?
Nem azért gondozzuk a szüleinket mert a törvény ezt előírja és a szülőtartás mindig is családi ügy volt. De itt arról van szó, hogy az állam nincs olyan helyzetben, hogy a társadalombiztosítás révén vállaljon többet. (TB LINK) Amiből olyan helyzetek is alakulhatnak hogy a fiatalabb rokon kénytelen feladni az állását, ha nem tud megfelelő helyet szerezni vagy fizetni a szülőnek. Aztán meg olyan kérdésekre kell majd választ adni, hogy egy élettárs kötelezhető-e a párja szüleinek eltartására.
Tényleg ráérsz még ezzel foglalkozni?
De mindazok, akik sokáig halogatják a nyugdíjcélú előtakarékosságot, vagy esetleg soha nem indítják el, ők nagyon nehéz helyzetbe kerülnek. A kötelező szülőtartás révén pedig akaratuk ellenére is a saját nagykorú gyermekeik kerülhetnek bajba emiatt. Éppen ezért a nyugdíjcélú megtakarítás minden aktív korú szülőnek elsődleges fontosságú feladata.
Megoldás:
A három elérhető nyugdíjmegtakarítás (ÖNYP, nyugdíjbiztosítás, NYESZ) lényege, hogy aktív korunkban havonta pénzt teszünk félre egy számlára, a félretett összegek pedig befektetésre kerülnek.
Így az évtizedek során akár havi 25-30 000 forintból is fel tud épülni egy akkora tőke, amely stabil jövedelmet biztosít majd számunkra az állami nyugdíjon felül. A közelgő nyugdíjkatasztrófát az állam is felismerte, ezért pénzzel támogatja az öngondoskodókat. Minden befizetésre 20 százalék szja-visszatérítés igényelhető, amely hosszú távon 2-3 millió forinttal növelheti a számla egyenlegét.
Hasonló cikkek
Mit tehetsz azért, hogy magasabb nyugdíjad legyen? Az időskori munkavégzést kiválthatja az ideje korán elkezdett öngondoskodás. Az önkéntes nyugdíjcélú megtakarítás lehetőséget biztosít
MIÉRT VÁLT SZÜKSÉGESSÉ AZ ÖNGONDOSKODÁS? Egyből az elején, remélem megengedsz nekem egy leheletnyi cinizmust… LEHET, HOGY ÚGY GONDOLOD MESSZE VANNAK MÉG A
A nemrégiben megjelent 205/2023. (V. 31.) Korm. rendelet a szociális hozzájárulási adóról szóló 2018. évi LII. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szerint